A téli gumiabroncsokat kifejezetten az alacsony hőmérsékletben történő, téli útviszonyok közötti vezetésre fejlesztették ki. A futófelület blokkjai nagyszámú lamellával rendelkeznek, amelyek a síkos úton is elegendő tapadást biztosítanak. A gondosan megválasztott alapanyag-keverék rendeltetése, hogy az abroncs a hidegben is elasztikus, rugalmas maradjon. Azonban magasabb hőmérsékleten a téli gumiabroncsok túlságosan megpuhulnak, ezért nyáron már nem biztonságos a használatuk.
A német törvények (StVZO, azaz a német KRESZ) értelmében a téli abroncsokat M+S jelöléssel kell ellátni. Annak, aki még nagyobb hangsúlyt fektet a biztonságra, és igazán jó vezetési, illetve fékezési jellemzőkkel rendelkező téli gumiabroncsot szeretne, annak csak az Alpesi szimbólummal („Hópehely a hegyen”) ellátott modellek megvásárlását ajánljuk. „Hóabroncsnak” az olyan abroncsot nevezik, amelynél a futófelület mintázata, alapanyag-keveréke vagy szerkezete elsődlegesen arra van tervezve, hogy havas útviszonyok között a jármű mozgásának elindítására vagy fenntartására való képessége tekintetében jobb teljesítményt nyújtson, mint egy normál gumiabroncs. Németországban nincs törvényi megkötés arra vonatkozóan, hogy pontosan mikor kell téli abroncsra váltani. A törvény e helyett arra kötelezi az autósokat, hogy akkor végezzék el a cserét, amikor a vezetési körülmények azt megkívánják. Téli útviszonyok között (vékony jégréteg, tömör hó, latyakos vagy jeges út) csak minimum M+S jelöléssel ellátott abroncsokkal felszerelt járművek közlekedhetnek a közutakon. Fontos, hogy a nyári gumiabroncsok alapanyag-keverékét speciálisan meleg időjárási viszonyokra fejlesztették ki, éppen ezért téli használatuk rendkívül veszélyes, és semmiképpen sem ajánlott.
Az Alpesi szimbólum („Hópehely a hegyen”) azt jelzi, hogy a téli gumiabroncs megfelel a téli abroncsok amerikai definíciója szerinti ipari szabványnak. Ezek az abroncsok rendkívül biztonságosak, illetve nagyon jól kezelhetőek havas és jeges úton, valamint általában alacsony hőmérsékleten. Téli útviszonyok között az oldalfalukon az Alpesi szimbólum ellátott, legalább 4 mm profilmélységgel rendelkező téli gumiabroncsok használatát javasoljuk.
Az M+S jelöléssel ellátott abroncsok különleges mintázati kialakításuk, alapanyag-összetételük és szerkezeti felépítésük révén sokkal nagyobb vonóerő-átadást biztosítanak sárban és hóban, mint egy normál gumiabroncs. Azonban fontos tudni, hogy az M+S jelölés sem konkrétan, sem hozzávetőlegesen nem határoz meg számszerűsíthető követelményeket a havas, vagy más téli körülmények között mutatott teljesítmény tekintetében, így jelentősége korlátozott.
A 4x4/SUV abroncsok különleges esete
Az M+S jelölést az Európai Unió jogrendszere is ismeri. A definíció szerint ez olyan abroncsokat jelöl, melyek "mintázati kialakításuk és szerkezeti felépítsük révén sokkal nagyobb vonóerő-átadást biztosítanak sárban és hóban, mint egy normál gumiabroncs". Azonban ez a meghatározás sem konkrétan, sem hozzávetőlegesen nem határoz meg számszerűsíthető követelményeket az M+S jelöléssel ellátott abroncsok teljesítményével kapcsolatosan.
Ugyanakkor Észak-Amerikában a téli abroncsoknál a Alpesi szimbólum használatát már szigorú követelményrendszerhez kötik. Kizárólag azon abroncsok oldalfalán helyezhető el ez a speciális szimbólum, melyek elérik vagy meghaladják az előírt értékeket.
Annak ellenére, hogy Európa számos országában a szabályozások az M+S jelöléssel ellátott termékeket téli abroncsoknak tekinti, a Semperit azt ajánlja, hogy téli körülmények között olyan abroncsokat használjon, melyek oldalfalán az Alpesi szimbólum is megtalálható, valamint a termék mintázati mélysége meghaladja a 4 mm-t.
2014-ben a szöges abroncsok használatáról új szabályozások születtek Skandináviában. Az abroncsokat egy teszt alapján három kategóriába sorolják a terhelési indexük szerint, melynek során a szöges abroncsokkal több gránittömbön kell keresztülvezetni 100 km/h sebességgel, összesen 400 alkalommal. Minden tesztvezetés előtt és után megmérik a gránittömbök tömegét, és meghatározzák az általuk elszenvedett felületi kopás mértékét. Az abroncs akkor megy át a teszten, ha a mért eredmények az előírt küszöbértékeken belül vannak. A törvényhozók így kívánják meggátolni azt, hogy a szögek túl nagy kárt tegyenek az útburkolatban. Külsőre ezek az abroncsok nemcsak a szögek, hanem a szilárdabb futófelületi kialakításuk miatt is különlegesek. Rendkívül alacsony hőmérséklet mellett, jéggel és hóval borított úton is maximális tapadást biztosítanak. A szögekkel kapcsolatos szabályozások azonban igen szigorúak, hiszen legfeljebb 1,2 mm-es magasságban emelkedhetnek ki a futófelületből (másként ugyanis letörnének), a súlyuk pedig legfeljebb 1,2 g lehet.
Ezek a különleges alapanyag-keverékek még extrém alacsony hőmérséklet esetén is rendkívül rugalmasak maradnak, így Skandináviában, Oroszországban és a balti államokban is alkalmasak a közlekedéshez. Az abroncsok alacsony hőmérsékleten is biztonságosan viszik át a vezetési erőket a hóval borított vagy jeges útfelületre.
Az alapanyag-keverékben jóval nagyobb a természetes kaucsuk aránya, mint a normál téli gumiabroncsok esetében. Ennek köszönhetően ezek az abroncsok még szélsőséges körülmények között is olyan rugalmasak maradnak, hogy a szöges abroncsokhoz hasonló vonóerő-átadást képesek biztosítani. Ezzel a megközelítéssel kiküszöbölhető a szögek szükségessége, így az abroncsok olyan helyeken is használhatóak, ahol a szögeknek nem sok hasznát lehetne venni. Ez főleg a hó- és jégtakarótól mentes utakra igaz, mint amilyeneket Dél-Norvégia partvidékén lehet néha találni.